Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

Hån och underskattade uttryck

Av Anna-Sabina - 24 februari 2013 23:47

Hänger på Facebook och har upptäckt ett intressant fenomen. Att komma i från den lilla byn i Dalarna som jag kommer i från innebär icke status och någon sorts coolhetsfaktor alls. De som har gett sig av i från orten och flyttat vill gärna framhäva sig som mer bildade och gärna håna de som fortfarande är bosatta på det pyttelilla stället.


Då funderar jag på hur bildad är man egentligen då? Hur cool och liberal är man liksom? Ja enligt mig inte ett förbannade dugg. Man kan skaffa sig bildning resa ut i världen och skapa sig infalsvinklar och nya referenser, men att helt onödigt försöka sänka ner andra och samtidigt sätta sig själv på en högre nivå är bara osmakligt. Då måste man ju lida av stora komplex av något slag.


Jag bor inte kvar på orten, jag emigrerade och jag är otroligt kritiskt till hur kommunen styrs och vad som görs eller inte görs. Men att göra sig lustig över befolkningen som fortsätter av fri vilja att stanna kvar och leva sina liv är långt i från mitt ansvarsområde och rättighet att tycka något om alls, två helt olika saker.


Det hjälper inte att vira runt sig en palestinasjal,trä en gubbkeps på skallen, rösta på V och handmåla en gammal damhonda i lustiga kulörer för att vara en sann liberal människa. Det krävs bra mycket mer än så. Det krävs faktiskt just nya infallsvinklar och nya ögon på samhället och individer. Så då undrar jag vad de här lustigkurrarna har gjort under sina år som avflyttade i från den lilla orten? Försökt spela intelligent under samtalen över en kopp latte på kulturellt snygga cafeer och låtsats diskutera politik, fram för Lars och ner med Fredrik!


I mitt huvud ekar de här samtalen och jag kan inte låta bli att faktiskt skratta åt det hela. Nej jag har inga tjusiga akademiska utbilldningar alls att vifta runt med. Men jag har ett liv med inhämtad kunskap som de fake liberala aldrig kommer i närheten av. Och utan att alls behöva trycka ner någon så vet jag ändå att jag är skitbra, faktiskt världsbäst på att vara jag. Det enda exemplaret och det är jag jävligt stolt över.


Jag är faktiskt också så ödmjuk att jag vet att det existerar individer som alltid kommer vara bättre än mig, och det får det göra och ska göra. Men för den sakenskull så blir inte jag automatiskt sämre,det vet jag också.


Nej alla fake liberala människor, ta och gör en liten uppryckning. Vågar ni göra en reflektion på erat eget liv och levende för att utifrån det fösöka förstå varför och vad det är ni ger till andra? Det är min stora fråga för natten.


Sov gott.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Sabina - 3 mars 2013 12:59


   Spenatmode on! I dag har det varit en Söndag som liknar många andra Söndagar. Skittråkigt och långsamt med andra ord. Tja det blir väl vad man gör det till skulle en del av skaran människor påstå. Ligger en hel del i det så klart men fan den dystr...

Av Anna-Sabina - 25 februari 2013 13:45


    På facebook floerar det en bild på suggor som är fixerade. Vilket innebär att det helt enkelt sitter fast så att de inte på villkorsvis ska trampa sönder sina nyfödda kultingar. Allt i syfte för att så liten ekonomisk förslust som möjligt g...

Av Anna-Sabina - 25 februari 2013 11:00


        Har en period just nu då jag saknar farsan. Han och jag stod varandra nära och jag har nedärvt en hel del egenskaper av honom. Som barn även mitt utseende. I dag är det väl mer pajat av allt för många vakna nätter, ett gäng äckliga cigar...

Presentation


Hårdrock och kaffe, då lever jag.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Gästbok

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2013 >>>

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards